Образовательный процесс

Нормативные правовые документы

Нормативные правовые документы

https://adu.by/ru/pedagogam/normativnye-pravovye-dokumenty?format=html

свернуть

Интернет-ресурсы Республики Беларусь

Интернет-ресурсы Республики Беларусь

 

1. Официальные Интернет - ресурсы:

http://president.gov.by - Официальный Интернет-портал Президента Республики Беларусь
http://www.sovrep.gov.by - Совет Республики Национального собрания Республики Беларусь
2. Образовательные Интернет - ресурсы Республики Беларусь:
http://edu.gov.by - Министерство образования Республики Беларусь
http://giac.unibel.by - учреждение "Главный информационно-аналитический центр Министерства образования Республики Беларусь"
http://cis.unibel.by - Совет по сотрудничеству в области образования государств-участников СНГ
http://www.adu.by - Научно-методическое учреждение "Национальный институт образования" Министерства образования Республики Беларусь
http://mir.pravo.by – Детский правовой сайт
http://www.nlb.by – Интернет-портал Национальной библиотеки Беларуси
http://iso.minsk.edu.by – сайт центра информационных ресурсов системы регионального образования государственного учреждения образования "Минский городской институт развития образования"
www.praleska-red.by“Пралеска”– учреждение "Редакция журнала
www.p-shkola.by“Адукацыя і выхаванне”  – республиканское унитарное предприятие.
свернуть

Дополнительные образовательные услуги

Юный эколог

 

 

 

 

 

 

Цель: формирование начальной экологической культуры посредством игровой деятельности.

        

Задачи:

обучающие:

формировать основы экологической грамотности;

формировать систему представлений 

о живой и неживой природе, закономерностях её развития;

расширять представления учащихся в области природы и экологии;

учить применять полученные знания в повседневной жизни;

обучать навыкам самостоятельной работы;

развивающие:

развивать эмоциональную отзывчивость учащихся к природе;

развивать умение наблюдать, анализировать, сравнивать, выделять характерные, существенные признаки предметов и явлений, группировать их по этим признакам;

стимулировать, поддерживать и развивать познавательный интерес к окружающему миру;

воспитательные:

воспитывать бережное отношение к природе;

воспитывать культуру поведения, доброжелательность, эмоциональную отзывчивость, любознательность, коммуникабельность.

Руководители:

Гаврилюк Алла Васильевна, воспитатель дошкольного образования, высшее образование,высшая квалификационная категория;

Кудравец Татьяна Антоновна, воспитатель дошкольного образования, высшее образование, вторая квалификационная категория.

плата за оказание образовательных услуг на платной основе

 

Оплата за оказание образовательных услуг на платной основе, оказываемых в ГУДО "Детский сад № 41 г. Бреста" производится через систему "Расчет" (ЕРИП).

ДЛЯ ПРОВЕДЕНИЯ ПЛАТЕЖА НЕОБХОДИМО:

1.Выбрать:

"Система "Расчет" (ЕРИП) ⇒ Образование и развитие ⇒ Отделы, управления образования ⇒ г. Брест ⇒ Управление по образованию Московского района ⇒ Кружки в детском саду ⇒ введите соответствующий лицевой счет.

2. Проверить корректность информации: вид платежа, лицевой счет, ФИО, сумму платежа.

3. Совершить платеж.

Если Вы осуществляете платеж в кассе банка, пожалуйста, сообщите кассиру о необходимости проведения платежа через систему "Расчет" (ЕРИП).

 

 

Информатика без розетки

 

Информатика без розетки

         Использование методики формирования алгоритмической грамотности у воспитанников от 5 до 7 лет, направленной на освоение ими умений структурировать и оперировать информацией на основе логических операций без использования компьютера.

         Цель: развитие логического мышления и формирование алгоритмических умений без использования компьютера у детей старшего дошкольного возраста как основы пропедевтики к изучению информатики.

         Задачи:

обучающие:

формировать представления о понятиях: «логическая операция отрицание», «истина», «ложь», «алгоритм», «информация», «компьютер»;

формировать (развивать) умения, относящиеся к области формальной логики (логическое отрицание, логическая операция «И» и др.) и построения рассуждений;  формировать умения составлять и выполнять алгоритмы;  обучать основным действиям с информацией;

 

развивающие:

развивать воображение и пространственное восприятие;

развивать умение рассуждать, делать выводы, объясняя свой выбор;

развивать навыки планирования, сохранения цели, умения прилагать усилия для достижения определенного результата;

развивать навыки совместной деятельности в команде, в парах, в подгруппах;

развивать коммуникативные навыки;

воспитательные:

воспитывать самостоятельность, чувство уверенности в себе, интерес к познавательной деятельности;

воспитывать желание заниматься информатикой в школе.

 

Руководитель: Гордиенко Наталья Александровна, воспитатель дошкольного образования, высшее образование, вторая квалификационная категория, прошла обучение в государственном учреждении «Администрация Парка высоких технологий», имеет сертификат.

Руководитель: Хомко Татьяна Геннадьевна, воспитатель дошкольного образования, высшее образование, вторая квалификационная категория, прошла обучение в государственном учреждении «Администрация Парка высоких технологий», имеет сертификат.

Руководитель: Пашкевич Юлия Александровна, воспитатель дошкольного образования, высшее образование, вторая квалификационная категория, прошла обучение в государственном учреждении «Администрация Парка высоких технологий», имеет сертификат.

Творческая мастерская

 

Декоративно-прикладное искусство

Цель: обеспечение условий для развития творческих способностей воспитанников средствами изобразительного искусства.

Задачи: развивать мотивацию воспитанников к познанию и творчеству; способствовать освоению мировых культурных ценностей человечества; формировать практические умения и навыки работы в различных видах художественной деятельности; чувственно-эмоциональную сферу воспитанников и художественный вкус.

Руководители:

Ковалевич Тамара Алексеевна, воспитатель дошкольного образования, средне специальное образование, высшая квалификационная категория;

Пашук Екатерина Николаевна, воспитатель дошкольного образования, высшее образование, вторая квалификационная категория;

Филатова Ирина Владимировна, воспитатель дошкольного образования, высшее образование, высшая квалификационная категория.

Андреева Ирина Николаевна, воспитатель дошкольного образования, высшее образование, высшая квалификационная категория.

Осипук Марина Николаевна, воспитатель дошкольного образования, высшее образование, вторая квалификационная категория;

Хомета Алена Дмитриевна, воспитатель дошкольного образования, высшее образование, высшая квалификационная категория.

 Занятия проводятся в группах. 

Детский фитнес

 

 

 

 

 

 

 

 

Цель: развитие спортивно-танцевальных способностей, гармоничное развитие личности воспитанников средствами физической культуры

Задачи: формировать умения качественно выполнять игровые задания и танцевальные композиции, согласовывать движения в парных и групповых упражнениях, развивать эмоционально-позитивное отношение к содержанию спортивно-танцевальной деятельности, воспитывать интерес к спортивно-танцевальной деятельности.

Карачун Ирина Владимировна, руководитель физического воспитания, высшее образование, первая квалификационная категория.

Занятия проводятся в музыкально-спортивном зале.

 

свернуть

Задачи деятельности учреждения дошкольного образования на 2023/2024 учебный год

 

Годовые задачи на 2023/2024 учебный год

  1. Повысить уровень профессиональной компетенции педагогических работников по формированию у детей дошкольного возраста патриотических качеств к родной стране посредством дидактических игр
  2. Обеспечить качество образовательного процесса по гендерному воспитанию воспитанников при ознакомлении с организмом человека
свернуть

Патриотическое воспитание

11.01.2024

Патриотическое воспитание в учреждении дошкольного образования основывается на планомерной и последовательной передаче ребёнку исторического и социального опыта белорусского народа, воспитании уважения к государственным символам страны.

    Интерес воспитанников к изучению объёмного материала в значительной мере зависит от содержания образовательного процесса. При его планировании вместе с традиционными подходами педагоги нашего учреждения учитывают педагогические идеи предыдущих поколений, в основе которых культ человека, высокой морали, красоты и доброты. Всё это усиливает эмоционально-познавательные впечатления ребёнка, дополнительно мотивирует его к овладению родным языком, соблюдению народных и государственных традиций, приобщению к белорусской культуре. Патриотические качества характерны только человеку. Чем выше уровень овладения ими, тем выше степень познания социума, потребность в его обогащении результатами своих знаний и труда.

  Цель патриотического воспитания детей дошкольного возраста — формирование первоначальных представлений о родном крае и уважительного к нему отношения, воспитание нравственности, патриотических чувств, гражданственности и трудолюбия, сопричастности к современным событиям, приобщение к национальным ценностям и культурным традициям.

  Задачи патриотического воспитания определены в учебной программе дошкольного образования, а направления конкретизируются следующим тематическим содержанием.

История Беларуси: возникновение и развитие.

Задача: формировать первоначальные представления и элементарные понятия об истории белорусского народа.

Содержание:

- природоведческие сведения: географические особенности родного края, климат, природа Беларуси;

- национальный язык и его ценность;

- национальная архитектура: жилые поселения (хутор, село, местечко, город); архитектура зданий;

- сведения из истории семьи и страны: быт предков, родословная, памятные места столицы, события Великой отечественной войны, защитники отечества.

    В результате познания своей национальной истории у детей дошкольного возраста успешнее формируются положительные взаимоотношения с родными, близкими и окружающими людьми, потребность использовать полученные знания в разных видах деятельности. к основным новообразованиям в этом на­правлении могут быть отнесены: патриотическое сознание (знания и представления о родном крае) и национальное самосознание (осознание своей национальной принадлежности).

Символы Беларуси.

Задачи: воспитывать гордость и уважение к государственным символам; формировать представления о значении государственных герба, флага и гимна.

Содержание:

- символы государства: предназначение современныхгерба, флага и гимна; описание герба и флага; музыка и текст Государственного гимна Республики Беларусь;

- природные символы страны: животные, птицы, деревья, цветы, которые характерны для Беларуси (сосна, зубр, аист, цветки льна, клевера, василька).

    Сущность данного направления состоит в том, что личность формируется как член общества, к которому она принадлежит. Для детей дошкольного возраста патриотические чувства связаны с дифференциацией основных государственных символов, наличием представлений об их ценности, характером чувств и отношений к государственной символике.

Достопримечательности Беларуси.

Задачи: развивать любознательность к месту или объекту, которые являются историческим наследием, архитектурной ценностью в своем поселке или городе, столице страны; расширять знания о том, как живут, трудятся и отдыхают люди в Беларуси.

Содержание:

- исторические памятники: храмы, монастыри, замки, дворцы, крепости, усадебно-парковые комплексы;

- архитектурные сооружения: памятники, музеи, театры, библиотеки, стадионы, мосты;

- природные богатства: ботанический сад, национальные парки, леса, заповедники, реки, озера;

- ведущие отрасли производства, промышленности, сельского хозяйства: заводы, фабрики;

- места для отдыха и развлечений: кинотеатр, парк, зоопарк, дельфинарий;

- национальная кухня: продукты питания, ежедневные и праздничные блюда белорусов, напитки.

    Направление ускоряет процесс взаимодействия детей с культурно-исторической средой, адаптации к ней и самореализации с учётом индивидуальных возможностей.

Государственные и народные праздники.

Задачи: учить осознавать торжественность государственных праздников; формировать культуру уважительного отношения к национальным традициям и обрядам, сопричастность к современным событиям

Содержание:

- государственные праздники: День конституции, День Победы, День Государственного герба Республики Беларусь и Государственного флага Республики Беларусь, День Независимости Республики Беларусь;

- национальные праздники: Рождество, Коляды, Масленица, Пасха, Радуница, Благовещение,Купалье, Дожинки, День памяти.

    В ходе реализации данного направления у детей дошкольного возраста формируются личностные качества: эмоциональная отзывчивость, осознание своей значимости, коммуникативные навыки, толерантность. У них быстрее проявляются положительное отношение к родным, близким и окружающим людям, потребность использовать накопленные эмоционально­ прочувствованные знания в творческой деятельности.

Люди, прославившие Беларусь.

Задачи: воспитывать уважение к просветителям, национальным героям, Президенту Республики Беларусь, деятелям науки и искусства, космонавтам, спортсменам и другим людям, прославившим нашу родину; формировать чувство гордости за их достижения.

Содержание:

- защитники отечества;

- исторические личности;

- достижения граждан страны в труде, спорте, науке, искус­стве.

    Содержательный компонент направления охватывает познавательную сферу, которая связана с осознанием своего отношения к богатому историческому наследию и современным достижениям народа, что позволяет идентифицировать себя как представителя нации и определиться в своей ментальности. к основным чертам менталитета белорусов относят толерантность, доброжелательность, гостеприимство, добродушие, щедрость, сообразительность, поэтичность души и другие положительные качества.

Народные промыслы и искусство.

Задачи: расширять знания о культуре страны, приобщать детей ко всем видам национального искусства; развивать интерес к созданию предметов рукотворно­го мира и обогащению предметной ­развивающей среды учреждения дошкольного образования; развивать умение осознавать себя во времени (в прошлом, настоящем и будущем).

Содержание:

- народные промыслы: ткачество; гончарство; токарное ремесло; изготовление мебели;

-  народная медицина: использование продуктов питания в лечебных целях;

- декоративно-прикладное искусство: ткачество, вышивка, художественное украшение рушников, их предназначение; изделия из соломы, льна, подготовка материала, украшение изделий; керамика и её виды, изделия из глины, процесс лепки; изделия из дерева, лозы, бересты;

-  изобразительное искусство: скульптура, живопись, графика, фотоискусство.

    Содержательный спектр направления очень широкий и включает все составляющие национального искусства. В нём объединены практически все представления человека о своей нации: исторические, языковые, культурные, эстетические. Предполагается активное познание окружающего мира: природного и предметного; своего «Я»; формирование у детей осознания принадлежности к белорусской культуре и искусству.

Белорусское народное творчество.

Задачи: формировать готовность ребёнка дошкольного возраста к участию в творческой деятельности, народном кукольном театре, исполнении народных танцев, песен, игр; развивать гуманное отношение ко всему живому, потребность в познании природы и бережном отношении к ней.

Содержание:

- белорусский народный фольклор: колыбельные, потешки, поговорки, считалки, песни, загадки, сказки, легенды, басни, игры;

- белорусские народные музыка и танцы; белорусские народные инструменты (жалейка, лира и др.); хороводы;

- народные детские игры в далёкие времена и в современной жизни, их примеры; народные праздники и игры;

- народный кукольный театр: оформление Батлейки(аппликация соломкой; вытинанка; художественная роспись; резьба; вышивка); кукольные образы, вождение кукол; спектакль (показ, участие);

- белорусский народный этикет: приветствие, обращение к человеку; культура речи, её чистота и красота; поведение за столом; уважение к старшим;

- народные национальные костюмы: материал, элементы, художественное оформление, способ ношения частей костюма.

    Содержание направления отражает характерные для нации действия и поступки, нормы поведения, методы и приёмы творческой деятельности, исполнения народных танцев, песен, игр, формы выражения чувств.

Содержание патриотического воспитания детей дошкольного возраста реализуется в ходе трёхэтапного познавательного процесса: узнавание, понимание, осознание. На протяжении одного учебного года каждое из семи направлений постепенно проходит через все образовательные области: от младшей до старшей группы содержание каждого направления обогащается, т.к. решаются задачи не только патриотического, но и умственного, трудового, эстетического и физического воспитания, а также применяются различные его средства и методы.

Результативность патриотического воспитания детей  дошкольного возраста определяется с учётом содержания работы педагога и достижений его воспитанников.

 

Источник: Журнал "Пралеска", 2014 г., № 5. Автор - Воронецкая Л.Н.

свернуть

Рекомендации по патриотическому воспитанию

11.01.2024

Рекомендации по воспитанию патриотических чувств у детей дошкольного возраста

Воспитание патриотизма у детей дошкольного возраста означает воспитание любви и привязанности к малой Родине, к тому месту, где ребёнок родился, где находится его дом, что становится в будущем основой для преданности, любви, уважения к своей стране. Образные выражения «Любовь к Родине-матери», «Преданность Отчизне», «Отчий край» и другие свидетельствуют о том, что истоки патриотических чувств, высоких человеческих эмоций лежат в переживаниях раннего детства.

«Родился», «родители», «родственники», «родной дом», «родной детский сад», «родная улица», «родной город», «родной край» - эти и многие другие понятия постепенно формируют в ребёнке чувство Родины. Стержнем патриотического воспитания ребёнка являются любовь к матери, родным и близким, сердечное тепло, внимание и забота. Перенимая особенности поведения взрослых, дети усваивают тон, манеру, представления, которые бытуют в семье, чутко понимают характер отношений между людьми.

Воспитание патриотизма успешно осуществляется в процессе приобщения детей к культурному наследию, что доказано многовековой практикой. Система воспитания тесно связана с историей народа, обеспечивает связь, преемственность поколений. На них держится духовно-нравственная жизнь народа: сближает, роднит людей, позволяет понять, почему они такие, где их корни. Если мы хотим растить людей культурных, образованных, умеющих высказывать свои мысли, то с детства должны буквально «купать» их в красивой, грамотной, богатой, сочной родной речи. Душа народа, высокие традиционные национальные ценности успешно познаются детьми через народную песню и сказку. Народная мудрость легко входит в жизнь и память ребёнка через приметы, пословицы, поговорки.

Дети дошкольного возраста знакомятся с историей страны, родного города, детского сада или семьи, культурных, научных, спортивных и трудовых достижениях белорусов и многом другом, с государственной символикой Беларуси, её столицей-городом Минском и другими крупными городами страны.

Важными условиями для формирования у детей насыщенного образа Родины является: эмоциональная благополучная атмосфера дома и в детском саду, где взаимоотношения между людьми (взрослыми и детьми) построены на основе доброжелательности и взаимоуважения. Для ознакомления детей с социальной действительностью очень важны совместные прогулки с детьми, посещение достопримечательных мест.

Воспитанники рано начинают проявлять интерес к истории нашей страны. Поэтому им можно рассказывать о героическом прошлом нашей Родины, называть имена героев, рассказывать об их подвигах. Можно вместе посмотреть по телевизору фрагменты кинофильма, организовать экскурсию к памятнику погибшего героя и рассказать, как люди чтут его память. Познакомить с героями, чьими именами названы улицы города.

В работе по патриотическому воспитанию воспитанников можно использовать следующие методы: наблюдение, тематические прогулки и экскурсии; беседы; использование детских художественных произведений (диафильмы, репродукции картин, иллюстраций); разучивание с детьми песен, стихотворений, пословиц, поговорок, чтение сказок, слушание музыкальных произведений, знакомство с народным прикладным искусством.

свернуть

Каб гучала родная мова

11.01.2024

Далучэнне дашкольнікаў да вытокаў народнай культуры з дапамогай малых форм фальклора

На практыцы ў дашкольным выхаванні ўдзяляецца мала ўвагі нацыянальнамуфальклору, нягледзячы на тое, што беларускі народ мае багатую фальклорную спадчыну, створаную спецыяльна для дзяцей.

Вельмі добра падыходзіць музычны фальклор, які па сваей прыродзе пранізаны элементамі народнага тэатра, гульнямі, пантамімай.

Падбіраючы для працы з дзецьмі найбольш эфектыўныя формы, метады і сродкі, трэба ўлічваць, што працэс фарміравання нацыянальнай самасвядомасці доўгі і складаны, і пачынаць яго трэба перш за ўсе з азнаямлення з родным краем, непасрэдна ўключваючы сродкі вуснай народнай творчасці.

     У Ι і ΙΙ малодшых групах ,праводзячы назіранні за прыгажосцю роднай прыроды, неабходна чытаць вершы, забаўлянкі, загадкі неабходна адраджаць выкарыстанне твораў вуснай народнай творчасці (казак, забаўлянак, калыханак, песен, гульняў) у час рэжымных момантаў, у сям’і.

Пры планаванні работы з дзецьмі сярэдняй і старшай груп неабходна выкарыстоўваць розныя формы:

- пазнавальныя гутаркі ў вольнай форме,

- сумесная дзейнасць педагога з дзецьмі;

- самастойная дзіцячая дзейнасць;

- гульні, тэматычныя прагулкі і экскурсіі;

- назіранні ў прыродзе;

- святы і забавы.

Малыя фальклорныя жанры- мініяцюрныя паэтычныя творы, створаныя для дзяцей, якія маюць канкрэтны педагагічны кірунак. Яны ўпрыгожваюць мову педагога, робяць яе вобразнай і прыгожай, прыцягваюць увагу дзяцей. Забаўлянкі, пястушкі прыносяць радасць дзецям, выклікаюць у іх жаданне паўтараць словы за дарослымі, выконваць заданні выхавальніка, удзельнічаць у агульных гульнях.

Пястушкі выкарыстоўваюцца педагогамі ў розных рэжымных момантах: падгукі гэты хвершаў і песень дзеці ахвотна мыюцца, прымаюць ежу, займаюцца. Жыццё дзіцяці становіцца цікавейшым, ярчэйшым, а ў яго самога лепш развіваюцца памяць, мысленне, увага, маўленне, а калі яно выконвае канкрэтныя рухі, то развіваюцца каардынацыя, узгодненасць, спрытнасць. У час расказвання пястушкі спярша выкарыстоўваецца нагляднасць, потым тлумачыцца сэнс новых слоў, улічваюцца вопыт і веды дзяцей.

Калыханкі- першыя для дзяцей ўзоры мастацкага слова. Навакольны свет у іх падаецца ў вобразах, даступных і зразумелых.

Ходзіць кот па сенажаці.

Кліча сон ён ля дзіцяці.

ой, сонечку-галубочку,

Прыспі маю Волечку.

     У беларускім фальклоры шмат прыказак і прымавак. Дзеці з інтарэсам успрымаюць іх кароткізмест. Многія прыказкі і прымаўкі маюць павучальнае значэнне: яны ўсхваляюць працавітасць, гаспадарлівасць, умельства, вучаць любіць родны край, Радзіму, асуджаюцьгультайства, зайздрасць – усё адмоўнае. Падбіраюцца яны па канкрэтнай тэме: пра Радзіму, працу, хлеб, навуку, поры года, з’явы прыроды, народныя прыкметы.

Павучальнасць прыказак і прымавак разумеецца дзецьмі паступова, і глыбіня іх разумеецца ў большай меры залежыць ад таго, насколькі часта выкарыстоўваюцца яны ў патрэбных момантах. Асабліва часта нашы выхаванцы прымяняюць іх у працоўнай дзейнасці, прывыкананні адказных даручэнняў.

 

Загадка – кароткаепаэтычна-вобразнаеапісаннепрадметаабоз’явы, якоедаецца, як правіла, у формепытання і адгадваецца па другарадныхадзнаках, па прыкметахпадабенства.

Лічыцца, штогалоўнаяфункцыязагадкі – развіваць ў чалавекамастацка-вобразнаемысленне, паэтычныпогляд на рычаіснасць. У мінулым загадка служыласродкамвыпрабаванняразумовыхздольнасцей, іншасказальная, загадкавая форма з поспехамвыкарыстоўвалася ў ваенных і пасольскіх справах. Загадкі, песні-загадкінадзвачайшырокаўжываліся ў вясельныхабрадах, напрыклад, з мэтай “праверкі” разумовайсталасціжаніха.

Каштоўнасцьтрадыцыйнайзагадкі ў тым, штояна ў высокапаэтычнай форме адлюстроўвалагаспадарчую і творчуюдзейнасцьчалавека, ягожыццёвывопыт, побыт, працу, жывёльнасць, расліннасць, будовусусвету і да нашыхдзён мае вялікаеэстэтычна-мастацкаезначэнне для выхаваннядзяцей.

Загадкі:

Без кораня, а расце. (Камень)

Без ног бяжыць, без вочглядзіць. (Вада)

Лата на лаце, ніткі не знаці. (Капуста)

Церазмяжу брат брата не бачаць. (Вочы)

     Яркую акрэсленуювыхаваўчуюнакіраванасцьмаюцьбеларускіянародныяпесні. Празіхтэксты, лексікудзеціўзбагачаюцьуяўленніабнаваколлі, прыродныхз’явах, знаёмяцца з прыладаміпрацы, беларускіміназвамімесяцаў, дзёнтыдня, нацыянальнымістравамі, значнапашыраеццаактыўныслоўнік.

Праз песню знаёмімвыхаванцаў з лепшымірысаміхарактарубеларусаў: шчырасцю, чуласцю, сціпласцю, уважлівасцю. Фальклорныя песня дапамагаеразвіццюэмацыянальнай сферы дзяцей, падрыхтоўвае да выкананняпэўныхсацыяльныхроляў.

Заняткі па азнаямленнюдзяцей з вуснайнароднайтворчасцюпройдуцьцікава, калі да іхудзелудалучыць бабуль і дзядуль, артыстаўтэатру, супрацоўнікаўмузеяў, народных майстроў.

Прыарганізацыіадукацыйнагапрацэсу у адпаведнасці з патрабаваннямівучэбнайпраграмыдашкольнайадукацыівартапамятаць, штопершаасновайнароднайпедагогікілічыцца культ працы, умелых рук і разуменнясвайгомесца ў прыродзе, тамупрацоўнаядзейнасць, спалучэннеяе з творамівуснайнароднайтворчасцідазволіцьзацікавіцьдзяцейсумеснайпрацай.

     На музычныхзаняткахвыхаванцызнаёмяцца з асаблівасцямібеларускайнароднаймузыкі, развучваюцьбеларускія танцы, спяваюцьпесні, знаёмяцца з народным тэатрам “Батлейка”.

Усвядомленамуімкненнюдзяцей да авалоданнякультурныміэталонамі, ўзаемадзеянню ў калектывеспрыяюцьарганізацыя з дзецьміісцэніровак па казках, фантазіраванне, прыдумваннегісторый, выкананнетворчагазадання. Малыя формы фальклораактыўнаўключаюцца ў вядучывіддзейнасці – гульню, у дадзенымвыпадку – гульню- драматызацыю. Гульні-драматызацыідаюцьшырокіпрастор для выяўлення ў дзяцейтворчыхздольнасцей, самастойнасці, ініцыятывы. Жываяінтанацыямаўлення, вобразныя і свабодныярухі, міміка, жэстынадаюцьгульнямдзяцейнатуральнасць і праўдзівасць. Гульня-драматызацыяаказваеактывізуючыўплыў на развіццёвыразнагабеларускагамаўлення, паколькіянаспалучае разам гульнёвуюматывацыю і камунікатыўнуюнакіраванасць.

Дзецістаршайгрупымогуцьдраматызавацьтворы як для сябе, так і для маленькіхгледачоў, для сваіхбацькоў. Да гульні-драматызацыінеабходнападрыхтаваць разам з дзецьміатрыбуты, элементы касцюмаў. Выхавацелькіруегульнёй, нагадвае і ўдакладняезместказкі, сочыць за дакладнасцювобразаў.

Вяліківыхаваўчыпатэнцыялмаюцьнародныя святы і абрады. Яны задавальняюцьдапытлівасцьдзяцей, іхэстэтычныяпатрэбы, цягурухаў, фарміруюцьтворчаемысленне, пабуджаюць да супрацоўніцтва, вучацьпазнавацьбеларускую культуру. Поспехзасваеннямастацкіхтвораўзалежыць ад таго, наколькіянызразумелыядзецям і даюцьмагчымасцьвыконвацьроліадпаведныхперсанажаў, песень, суправаджацьспевымімікай, рухамі. Калі для спеваўдзяцеймалодшыхгрупнайбольшдаступным песенным матэрыяламз’яўляюццакалыханкі, забаўлянкі, невялікіяпесенькі, то асабліваемесца ў старшыхдзяцейзаймаюцьпесні, карагоды, гульні, якуіядзецівучаць для народных свят і абрадаў.

Паспяховасцьзаняткаў па фарміраваннюнацыянальнайсамавядомасцісродкамівуснайнароднайтворчасцімагчымадасягнуць з дапамогайэфектыўныхметадаў і прыёмаў работы:

-сюрпрызнымомант, незвычайныпачатак;

-праблемныхарактарстановішча;

-гульнёвыяпрыёмы;

-віктарыны, выставыадгадак;

-выкарыстаннепрыказак, прымавак, малых форм беларускагафальклору для арганізацыідынамічнайхвілінкі;

-творчыязаданні:”намалюй, штоўявіў”, “прыдумай сам”, “упрыгож”;

- хатніязаданні “Пагуляй у дамашнітэатр”, “Спытай у бабулі”;

-мультымедыйныяпрэзентацыі;

-тэматычныявіктарыны, вечарыны, кірмашы;

-сумесныя з бацькамі святы.

Усёгэтадаемагчымасцьвырашыцьзадачыразвіццябеларускагамаўлення, раскрыцьтворчыямагчымасцідзяцей, сфарміравацьцікавасць да народнайтворчасці, у гульнёвай форме далучыцьдзяцей да нацыянальнай культуры.

Выкарыстанне ў працы з дашкольнікамітвораўнароднайтворчасціажыўляеадукацыйныпрацэс, аказваеасаблівыўплыўнавыхаваннепатрыятычныхпачуццяў, нацыянальнайсамасвядомасці.

Дыдактычныя гульні па развіццю маўлення

Дыдактычнаягульняўяўляесабоюшматпланавую, складануюпедагагічнуюзяву: янавыступае як гульнявыметаднавучаннядзяцейдашкольнагаўзросту і формайнавучання, і самастойнайгульнявойдзейнасцю, і сродкамусебаковагавыхаванняасобыдзіцяці. Менавіта ў дыдактычнайгульнідзіцяатрымліваемагчымасцьудасканальваць, узбагачаць, замацоўваць і актывізаваць сваю лексіку.

Даследванніпаказваюць, што да трохгадоў у асноўнымадбываеццазасваеннесуфіксаў з памяншальным, ласкальным, прыніжальным і павелічальнымзначэннямі. Авалодваннеўсіміастатнімісуфіксаміадбываеццапаслятрох год і расцягваецца на ўвесьдашкольныўзрост. Так праслятрох год засвайваюццасуфіксы для азначэнняасобаўжаночага полу (-ыха-, -к-), дзейснайасобы (-нік-, -ік-, -ун-, -ач-), для абазначэнняпатомстважывёлаў (-ян-, -ят-), афіксы для азначэннязборнасці (-н-). Важна, што не толькі ў дашкольнымузросцеадбываеццаавалодваннесловаўтварэннемпраззасваенненовымісуфіксамі, але і надзвычайнаялёгкасць ў авалодванні і выкарыстаннісловаўтваральныхмадэляў.

Асновай, на якойбудуеццазасваеннемовы, зяўляеццаскіраванасць на гукавую форму слова. А.Н. Гвоздеўадзначаезяўленнена пятымгодзежыццядзіцяціпершыхспробаўасэнсавацьзначэнне слова і дацьягоэтымалагічнаетлумачэнне. Ёнуказвае на тое, штогэтыяспробывядуць да супастаўленнясловаў з падобнымгучаннем. Штонярэдкавядзе да памылковагазбліжэння. Напрыклад, слова горадзбліжаюцьса словам горы. Гэтазначыць, штосэнсаваетлумачэннеідзепразгукавоесупастаўленне. Дастатковаяасэнсаванасцьмаўленнязяўляеццатолькі ў працэсеспецыялізаванаганавучання.

Штодатычыцьразвіццягукавога боку маўлення да канцадашкольнагаўзросту:

Дзеціпавіннывыразнавымаўляцьскладаныяартыкуляцыйнагукі: шыпячыя, свісцячыя, санорныя. Адрозніваючыіх у маўленні, янызамацоўваюцьіх у вымаўленні.

Выразнаемаўленнестановіццанормаю для пяцігадовагавыхаванца ў паўсядзёнымжыцці, а не толькіпадчасспецыяльныхзаняткаў.

У дзяцейудасканальваеццаслыхаваоеўспрыманне і развіваеццафанематычныслых. Выхаванцымогуцьадрознівацьасобныягрупыгукаў, вылучаць з групысловаў, фразаў слова, у якіхёсцьпрапанаваныягукі.

Дзецісвабоднавыкарыстоўваюць у сваіммаўленнісродкіінтанацыйнайвыразнасці: могуцьчытацьверышсамотна, весела, урачыста. Апрачатаго, дзеці з лёгкасцюдэманструюцьапавядальную, пытальную і колічнуюінтанацыі.

Старэйшыявыхаванцыздольныярэгулявацьгучнасцьголасу ў самых розных жыццёвыхсітуацыях: гучнаадказваць на пытанні, ціхаразмаўляць ў грамадскіхмесцах, сяброўскіхгутарках і г.д. Яны здольныяэфектыўнакарыстаццатэмпаммаўлення: гаварыцьпавольна, хутка ў залежнасці ад канкрэтныхабставінаў.

У дзяцейпяці год добра развітаемаўленчаедыханне: янымогуцьпрацяглавымаўляць не толькігалосныягукі, але і некаторыязычныя (свісцячыя, шыпячыя, санорныя).

Дзеціпяці год могуцьпараўноўвацьмаўленнеаднагодкаў і сваё з маўленнемдарослых, знаходзіцьнеадпаведнасці: няправільнаевымаўленнегукаў, словаў, недакладнаевыкарытсанненаціску ў словах.

Дыдактычныягульні:

«Назавіадным словам»

Мэты: замацоўваць у моведзяцейсловы, штоабазначаюцьагульныяпаняцці; актывізіравацьслоўнікавы за пас; развівацьлагічнаемысленне, кемлівасць.

Змест. Пераддзіцёмвыкладваюццакарткі з выяваміпрадметаў. Дзіцёразглядваеіх, называенамаляваныяпрадметы. Затымдзіцёпавінаназвацьгэтыяпрадметыадным словам.

▪ воўк, ліса, заяц... — дзікіяжывёлы;

▪ сабака, кот, каза... — свойскіяжывёлы;

▪ верабей, сарока, галка... — птушкі;

▪ курыца, певень, гусь... — свойскіяптушкі;

▪ дуб, клён, бяроза... — дрэвы і г. д.

«Хтожыве ў казцы?»

Мэты: развівацьўвагу, памяць, звязнуюмову, хуткасцьмыслення; актывізацыяслоўніка.

Змест. Для гэтайгульніспатрэбяццакарткі з відарысамі розных прадметаў, у тымліку і персанажаўказкі. Дзіцёразгледаекарткі, а затымназываеперсанажаў той казкі, якуюслухаў, і расказацьневялічкіўрывак з гэтайказкіпратаго героя, якоганазвалі.

«Прыдумайслоўцаабоадкажы: «Які?»

Мэты: абагачацьслоўнікавы запас прыметнікамі; развівацькемлівасць, мысленне, мову.

Змест. Дзіцё да назвыпрадметападабіраесловы, якіядапамогуцьадказаць на пытанне: «Якігэгапрадмет?».

Напрыклад:

- Лісіца якая? (Хітрая, рыжая...).

- Мядзведзьякі? (Касалапы, вялікі...).

- Заяц які? (Касавокі, даўгавухі...) I г. д.

«Закончы сказ»

Мэты: актывізіравацьсловы, якіяабазначаюцьбытавуютэхніку; развівацьзвязнуюмову; практыкавацьваўстанаўленніпрычынна-следчых і прасторава-часовых адносін.

Змест. Закончыць сказ (знайшоўшымалюнак).

Я чышчудыван... (пыласосам).

Я мыюбялізну ў ... (пральнаймашыне).

Я слухаюнавіны па... (тэлевізару).

Я гляджукіно па ... (кінатэатры). Я шукаюінфармацыю ў... (газеце).

Я збіваюкрэм з дапамогай... (міксера).

Я захоўваюпрадуктыхарчавання ў... (халадзільніку).

Я размаўляю з сябрам па... (тэлефоне).

Я шыюсукенку на... (швейнаймашыне).

Я фатаграфірую з дапамогай... (фотаапарата)

«Магазінцацак»

Мэта: актыўнараспазнавацъ но вый словы.

Змест. Апісваеццацацка.

Задача дзяцей — хутчэйраспазнацьяе і знайсці на «прылаўкумагазіна».

Парады маладым бацькам паступовага знаёмства дзяцей дашкольнага ўзросту з роднай мовай.

Па-першае, калі ваша дзіцянаведваедашкольнуюустанову, то вы павінныведаць, штоіснуюцьзаняткі на беларускаймове ў групах з малодшагаўзросту. Акрамятаго, праводзяццафальклорныя святы, напрыклад “Сустракаемвясну”, «Восеньскікірмаш», на якіхдашкольнікаўзнаёмяць з культурайбеларускага народу, ягомовай, традыцыямі, абрадамі, рамёсламі. На гэтыя святы заўсёдызапрашаюццабацькі. Вось вам і першая ступень адукацыімаленькіхбеларусаў.

А далей бацькамтрэбаразвівацьдзіцясамастойна ў сям’і. З чагопачаць? Пачніце з калыханак, чытаннякніжак-малютак, прывітання на роднаймове. Затымзвярніцеся да збораў ў садок у гульневай форме. “А давай апранацца па-беларуску!” – прапануйце малышу. І называйцеягоадзенне: шкарпэткі, насоўка, кішэнька, каўнерык, гузікі, боцікі і г.д. Празнекалькідзён ваша дзіця без памылакбудзезнаходзіцьадпаведнуюрэч, а потым і само назавеяе па-беларуску.

На кухне хай маціпазаведачушкугатаваць ежу па-беларуску. Назвысадавіны, гародніны, электрапрыбораўдзецізапомняцьхутка і з задавальненнембудуцьужывацьіх у размове з іншымілюдзьмі. Тым часам тата, займаючысярамонтамкватэры, разам з сынам разбіраюцца, якіяпатрэбныцвікі, гаечныяключы, дошкі, шпалеры і іншае.

Ідучы па вуліцы з маленькімграмадзянінамБеларусі, раскажыце яму абпамятнікахархітэктурывашагагораду, назавіце па-беларускуназвыкрамаў, транспарту, дрэвы ў парку, хатніх і дзікіхжывёл. Не трэбанавязваць малышу размову, каліёнзмарыўся, хочаадпачыцьабопагуляць. Рухайцесяпаступова, але ўпарта і тады, калі ваша дзіцяпойдзеу школу, вы убычыце, штонездармабавілі з ім час, далучаючыяго да роднаймовы.

Лічыце, гэтазаймае шмат часу, ціпатрабуедадатковыхведаў? Не? Тады, не адкладаючы, бярэмся за работу і добрых вам з дзіцемгульняў па-беларуску.

свернуть
Меню раздела